Hlavní body sportovní výchovy dětí
Hlavní body sport.výchovy dětí:
1. sportovní všestrannost
2. důraz na emoční vazbu
3. rozlišujeme děti od dospělých
4. nekřičíme, fandíme!
Dodržování hlanvích zásada vychováváme hráče, trenéry i rodiče klubu FK Hodonín.
1. Dítě není malý dospělý
Dítě: Chci se hýbat, chci se učit a mít ze sportu radost a zážitky. Výsledek rychle zapomenu
Trenér: Chystám rozmanitý trénink, zábavné prostředí, dávám prostor k učení
Rodič: Odděluji svět dospělých a dětí. Maximálně podporuji děti a kolektiv
2. Emoční vazba
Dítě: Zážitky mě posouvají dál v mém rozvoji. Silné zážitky si pamatuji více.
Trenér: Buduji vztah ke sportu, k činnosti, k pohybu a klubu
Rodič: Pokládám vhodné otázky a podporuji dítě. Chci, aby dítě zůstalo u sportu
3. Sportovní všestrannost
Dítě: Je zábava hrát jiné sporty. Baví mě hrát i jiné hry než fotbal. V jiných sportech často chybuji a to mi pomáhá v mém hlavním sportu
Trenér: Děti díky jiným sportům nechám vystoupit z komfortní zóny. Buduji pohybový základ pro život
Rodič: Podporuji tuto myšlenku a vedu dítě k aktivnímu stylu života. Hraji si se svým dítětem.
4. Rozhodovací procesy
Dítě: Svými rozhodnutími se učím zodpovědnosti
Trenér: Nekřičím na děti pokyny. Mám trpělivost. Podporuji děti v rozhodování a po chybě nabízím řešení
Rodič: Respektuji a mám trpělivost. Nejsem po chybě negativní
5. Výsledek versus proces
I přes porážku se toho můžeme hodně naučit.
I přes porážku jsem mohl podat nejlepší výkon v životě.
Výsledek je dobrý sluha, ale zlý pán.
Děti: Chci vyhrát, ale výsledek brzy zapomenu. Úspěšnost turnaje nehodnotím podle výher.
Trenér: Nechci vyhrát za každou cenu. Je pro mě důležitější úsilí všech dětí, než výsledné skóre.
Rodiče: Pokládám vhodné otázky. Oceňuji přístup a úsilí
6. Chyba součást procesu učení
Chyba je žádoucí v procesu učení.
Chyba ukáže co se může zlepšit.
Nikdo nechce udělat chybu záměrně.
Děti: Chyba mi pomůže v dalším rozvoji. Chyba pro mě neznamená konec světa.
Trenér: Po chybě nabídnu varianty pro budoucí řešení. Snažím se aby hráči dělali nové chyby a neopakovali ty staré.
Rodič: Chápu, že chyba je důležitá a užitečná. Nestresuji své dítě, pokud se mu něco nepovede a podpořím ho, pokud je smutné.
7. Každý hraje s každým
Díky novým spoluhráčům a soupeřům získám nové výzvy.
Přijímám svoji roli v týmu.
V elitním věku jsem schopný hrát kdekoli a s kýmkoli.
Děti: Naučím se hrát ve výhodné i nevýhodné pozici. Zkusím si obranu i útok. Poznám nové kamarády.
Trenér: Míchám děti do různých týmů. Vytvářím podmínky pro učení všech rolí. Dovolím dětem si vyzkoušet každý post.
Rodič: Vysvětlím dítěti, že nemusí vždy hrát se svým nejlepším kamarádem.
8. Neodkopáváme - kličkujeme
Chceme vytvořit kreativní hráče, co se nebojí hrát s míčem. I těžkou situaci si chci vyzkoušet, je to pro mě výzva. Ze silných individualit se později vytvoří silný tým.
Děti: Baví mě kličkovat. Baví mě si hrát s míčem .Líbí s emi, když si řešení můžu zvolit sám.
Trenér. Chci, aby dítě situaci řešilo herně, ne odkopnutím míče. Chválím děti o pokus o kličku.
Rodič: Víme, že malé děti zatím nebudou kombinovat, ale zkoušet kličky.
9. hráč FK Hodonín
odvážný
tvořivý
soutěživý
zodpovědný
sebevědomý
pozitivní
hrdý
poctivý
10. Trenéři FK Hodonín
Hrají všechny děti.
Děti pravidelně střídáme.
Děti chválíme, nekritizujeme.
Chceme, aby děti zkoušely kličky a neodkopávali míče.
Oceňujeme, že makají naplno.
11. rodiče FK Hodonín
Rodiče fandí a podporují.
Rodiče nekřičí na rozhodčí.
Rodiče dětem neradí a nenapovídají.
Rodiče jsou společně s trenéry štítem proti porážkám.